
Vysokorychlostní trať z Prahy přes Ústí nad Labem do Drážďan propojí Českou republiku se severní i západnější částí Evropy. Výrazně zrychlí cestování do Německa a zlepší dopravní dostupnost severních Čech. Z Prahy do Drážďan bychom tak měli jezdit do hodiny, z Ústí do obou měst pak dorazit méně než za půl hodiny.
Jak to tedy nyní vypadá s přípravou VRT z Česka do Německa, se podrobně dozvíte na Prezentačním dni Aktuální stav na VRT Praha – Drážďany přímo od Pavla Hrušky, náměstka Stavební správy VRT, ve středu 18. června v 15:30 v Informačním centru na ústeckém hlavním nádraží, nebo online.
Víme už, kudy velká část trati povede
Vysokorychlostní trať, tedy VRT z Prahy přes Ústí až k jižnímu portálu Krušnohorského tunelu má – s výjimkou Prahy – vymezený koridor, kterým povede. Jak Ústecký kraj (červen 2024), tak Středočeský kraj (rok 2022) schválily aktualizace Zásad územního rozvoje. V Praze zbývá takový dokument ještě schválit a mohlo by k tomu dojít na červnovém jednání zastupitelstva hl. města.
Schválené zásady územního rozvoje jsou platné. V Ústeckém kraji byla platnost dokumentu potvrzena dvěma prvoinstačními soudy na základě žalob dvou dotčených obcí. Oba soudy rozhodly, že stanovení koridoru pro VRT je platné. V současné době obce podaly kasační stížnosti, které napadají rozhodovací proceduru prvoinstančního soudu.
Napájení vysokorychlostní trati
SS VRT (Stavební správa vysokorychlostních tratí), Správa železnic spolu se zahraničními odborníky řeší, jakým způsobem bude VRT v Česku napájena, zda napětím 440 kV anebo 110 kV. Rozdíl je ve velikosti a počtu trafostanic podél tratě. Například pro napájení 440 kV zabírá stanice plochu zhruba fotbalového hřiště.
Dialog pokračuje
Stále probíhá intenzivní komunikace – Dialog – mezi Správou železnic a obcemi podél připravované VRT. V něm se obce vyjadřují k detailům realizace stavby. Občané se také měli, nebo někde dle stavu přípravy teprve budou mít, možnost vyjádřit k připravovaným tratím, jak v rámci pocitových map, tak mapových portálů. Do mapových portálů mohou lidé pokládat své náměty nebo připomínky k již naprojektovaným částem. Pocitové mapy tento proces předcházejí, ty slouží jako jeden z podkladů na začátku projektování, kde lidé pomocí jednoduchého elektronického dotazníku vyplňují, která místa ve svém okolí považují za hodnotná a naopak.
Kromě klasických setkání s veřejností a zástupci samospráv, se snažíme využívat i další možnosti komunikace, jako jsou například pracovní skupiny. Dále v rámci dialogu se všemi občany pořádáme i online vysílané Prezentační dny v informačních centrech v Praze a Ústí, stejně jako za lidmi vyjíždíme na akce a na různá místa i naším VRTmobilem, nebo s nimi komunikujeme na různých veřejných akcích. Samozřejmostí jsou pak aktuální informace na našem webu a sociálních sítích. SS VRT, Správa železnic bude v dialogu pokračovat až do úplného zprovoznění tratě.
AKTUÁLNÍ STAV
Ústecký kraj
Průzkumy
V rámci přípravy probíhá řada průzkumů – geologický, hydrogeologický, přírodovědný. Geologický průzkum už například potvrdil geologické modely, které digitálně vytvořila Česká geologická společnost pro dané území. Potvrdil i všechna geofyzikální měření, která před samotným provedením vrtů probíhala. Průzkumné vrty tedy nalezly přesně to, co geologové očekávali, zejména pokud jde o rozhraní, kde končí jílové podloží a kde začíná skalní podloží. Od srpna letošního roku předpokládáme, že budeme pokračovat v předběžném geologickém průzkumu (sezóna 2025-2026).
Studie
Na úseku od Ledčic po Oleško je zadaná architektonicko – krajinářská studie, krajináři se setkávají s obcemi v této části tratě a rodí se návrhy, jak modelovat krajinu, v níž povede VRT, k využití podle představ obcí. Rovněž je zadaná studie proveditelnosti nákladního obchvatu Ústí nad Labem mezi Prackovicemi a Trmicemi. A konečně jsme vyhlásili veřejnou soutěž na studii proveditelnosti trasy RS-42, což je odbočka na větev směr Louny a Most. Už teď se předběžně setkáváme s představiteli obcí a měst na této větvi a na podzim, ve chvíli, kdy budeme mít zpracovatele studie proveditelnosti, tento dialog zintenzivníme.
Středočeský kraj
Středočeský kraj již schválil studii proveditelnosti a aktualizaci Zásad územního rozvoje.
Na úseku VRT Podřipsko je vybrán projektant dokumentace EIA, kterou momentálně zpracovává a připravuje i dokumentaci pro povolení záměru. Oznámení EIA by mělo být předáno ministerstvu životního prostředí v závislosti na aktualizaci Zásad územního rozvoje v Praze. Dokumentace EIA bude společná pro celý úsek jak v Praze, tak ve Středočeském kraji.
Správa železnic navíc nabídla Středočeskému kraji, že podobně jako v Ústeckém kraji nechá zpracovat architektonicko-krajinářskou studii, která by modelovala krajinu a zastoupila by tak krajem dlouho zvažovanou a dosud nezadanou územní studii (podle dřívější terminologie „krajinný plán“).
Hlavní město Praha
Určení výchozí stanice
Všechny linky VTR směrem z Prahy na sever po vysokorychlostní trati Praha – Drážďany budou vyjíždět anebo končit na pražském hlavním nádraží. Znamená to, že vysokorychlostní soupravy pojedou po konvenční trati z hlavního nádraží až do odbočky na Balabence. Na Balabence dojde ke kompletní přestavbě všech mostů a jejich propojení tak, aby kapacitně takovému provozu vyhovovaly.
Železniční uzel Praha
Již byla schválena Studie proveditelnosti železničního uzlu Praha, kam patří i řešení odbočky na Balabence. Napojení VRT v této pražské lokalitě tak je vlastně jednou ze staveb železničního uzlu Praha.