Šestý ročník mezinárodní houslařské soutěže patřil silné generaci polských účastníků v čele s vítězem Pawlem Kubackou

Praha 12. června 2025 (PROTEXT) – Ve dnech 3. – 7. června se v Českém muzeu hudby v Praze uskutečnil VI. ročník Mezinárodní houslařské soutěže Praha. Soutěže se zúčastnilo dvacet osm houslařů z různých koutů světa, z toho sedm Čechů a dalších dvacet jedna soutěžících z Polska, Německa, Itálie, Belgie, Turecka, Austrálie, Japonska a Jižní Koreji. Práci jednotlivých houslařů hodnotila nejen odborná porota složená ze světově uznávaných houslařů ve složení Greg Alf (USA), John Dilworth (Anglie) a Carlo Chiesa (Itálie), ale i sami soutěžící. Nejvíce ocenění získali houslaři z Polska, vítězem VI. ročníku je Polák Pawel Kubacka. Nejlepším českým účastníkem se stal Alexandr Švýcarský z Prahy.

Soutěžící do VI. ročníku Mezinárodní houslařské soutěže dovezli své vlastní nástroje. V celkovém pořadí, kdy se hodnotí dovezený nástroj podle jeho zpracování a zvuku, ale přičítají se i body za na místě vyřezanou hlavici, obdrželi první tři místa soutěžící z Polska: 1. cenu a finanční odměnu ve výši 30 tisíc korun od RSBC Group získal Pawel Kubacka z Polska, 2. cenu a částku 20 tisíc korun od HWS specialty Arch Insurance, získal Klemens Siatkowski, 3. cenu a 10 tisíc korun od Národního muzea získala Polka Martyna Reske.

Velmi unikátní disciplínou této prestižní soutěže konané v Praze je řezba houslové hlavice (tzv. šneka) podle legendárního Antonia Stradivariho přímo v místě konání soutěže, a to za jediný den. Dvorana Českého muzea hudby se ve středu 4. června opět proměnila v živou houslařskou dílnu. I v této disciplíně se na prvním místě umístil Pawel Kubacka z Polska, kterého Kruh umělců houslařů vyznamenal Cenou Jaromíra Joo, částkou 20 tisíc korun a prvotřídním materiálem na novou hlavici od firmy Flamemaple. Další dvě příčky obsadil Klemens Siatkowski z Polska a HyunJung Park z Jižní Koreji.

„Na soutěži byla skvělá atmosféra, účastníci odjížděli nadšení, i když někteří trochu zklamaní ze svého výsledku, ale to k soutěžím patří. Bylo hodně prostoru k vzájemným diskusím mezi porotci, účastníky i námi pořadateli. Mladá polská generace je skutečně silná, musíme přidat,“ doplnil s úsměvem ředitel soutěže, houslař Jan Špidlen.

Zlatou medaili za nejlepší práci získal Pawel Kubacka z Polska, kterého ocenila organizace Entente Internationale des Luthiers et Archetiers (EILA). Na 2 a 3. místě umístili Klemens Siatkowski a Martyna Reske, oba rovněž z Polska.

Kategorie nejlepších zvukových vlastností přinesla vítězství Janu Lipinskému, dalšímu polskému zástupci, kterého ocenila Společnost koncertních umělců (SKU). Na stupních vítězů ho doplnili Samuel Kim z Itálie a Oleg Semenukha z České republiky, který se tak stal jedním z nejúspěšnějších českých účastníků soutěže.

Mezi další oceněné patří nástroje houslařů s výjimečným uměleckým dojmem, čistotou provedení či kvalitou laku, kde se do popředí dostali opět polští houslaři Kubacka, Siatkowski, Lipinski i korejská houslařka HyunJung Park. V kategorii grunt a lak pak excelovala Polka Martyna Reske, před Klemensem Siatkowskim z Polska a Ryosuke Item z Japonska.

Speciální ocenění pro nejlepšího českého účastníka připadlo Alexandrovi Švýcarskému, vedle něho se na přední místa dostali také Oleg Semenukha a Pavel Vojta. Česká houslařská škola tak nezůstala v prestižním klání bez povšimnutí.

„Součástí naší soutěže jsou i tónové zkoušky, kterých se letos ujal houslista a pedagog hry na housle pražské HAMU Leoš Čepický, přednášky porotců, ale i společenské akce, jako ochutnávka vín od vinařství Mádl – Váš vinař či příjemná plavba po Vltavě. Letošní ročník vyvrcholil skvělým koncertem houslisty Jiřího Vodičky ve dvoraně Českého muzea hudby, v akustickém prostoru bývalého kostela,“ vzpomíná předseda společnosti Věnceslava Metelky a pořadatel soutěže Dalibor Bzirský a dodává: „Akce je skutečně bohatá na program, ale také náročná na zorganizování, je to spíše festival. Jsme rádi, že byla opět úspěšná i díky podpoře a záštitě hl. města Prahy.“

Letošní ročník díky spolupráci s Českým muzeem hudby, součástí Národního muzea, mj. nabídl I mimořádnou příležitost zhlédnout dva výjimečné exponáty ze Státní sbírky hudebních nástrojů: housle Antonio Stradivari 1729 „Libon“ a Guiseppe Guarneri del Gesú 1744 „Princ Oranžský“. Oba nástroje patří k tomu nejcennějšímu, co sbírky Národního muzea uchovávají, bývají vystavovány jen zcela výjimečně.

Mezinárodní houslařská soutěž Praha není jen oslavou mistrovského řemesla, ale i důkazem, že tradice a inovace mohou kráčet ruku v ruce. Každý nástroj v sobě má svůj příběh, je projevem nadání a osobnosti svého tvůrce. „Děkujeme všem, kteří svou prací a podporou přispívají k rozvoji houslařského umění, těšíme se na další ročníky, které opět spojí zkušené houslaře i nové talenty i na jedinečné nástroje, které pak rezonují v koncertních sálech v různých zemích světa,“ řekl Jan Špidlen.

Mezinárodní houslařská soutěž Praha je veřejná a umožňuje široké veřejnosti nahlédnout pod pokličku jinak spíše samotářského a tajemného řemesla. Soutěžícím nabízí konfrontovat svou odbornou řemeslnou práci s porotci i mezi sebou. Mezinárodní houslařská soutěž Praha bude pokračovat VII. ročníkem pravděpodobně v roce 2029.

 

 

ČTK Connect ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz.