Pivo, burger a fotbal: Jak chutná americká fanouškovská kultura na FIFA CWC 2025

Fotbalové pivko a burger: americká fanouškovská kultura na stadionech FIFA

Spojené státy v roce 2025 hostí historicky první rozšířený Klubový světový šampionát FIFA se 32 týmy. Kromě špičkového fotbalu nabízí také zcela specifický zážitek z návštěvy stadionu – jiný než evropské tribuny, ale o nic méně zajímavý. Jak tedy vypadá americká fanouškovská kultura během FIFA Club World Cupu 2025?

Vítejte na stadionu – kde hraje roli i jídlo

Přijít na zápas v USA neznamená jen sledovat 90 minut fotbalu. Je to celý společenský zážitek. Už hodinu před výkopem se před stadionem tvoří zóny pro „tailgating“ – tedy pikniky z kufrů aut. Fanoušci se zde scházejí, grilují, pijí pivo a sdílejí radost z očekávaného utkání. Tato tradice, známá hlavně z amerického fotbalu, se nyní přenesla i do fotbalu evropského typu.

Uvnitř stadionu pak čeká široká nabídka občerstvení. Zapomeň na párek v rohlíku. V americké aréně ochutnáš:

– Burgery z hovězího masa z regionálních farem
– Hot wings s pikantní omáčkou
– Nachos s guacamole nebo sýrovou omáčkou
– Lokální piva z craft pivovarů
– Veganské wrapy a smoothies

Každý stadion se navíc snaží nabídnout speciality vlastního regionu – v New Yorku si dáš bagel, v LA tacos a v Kansas City legendární BBQ sendvič.

Fanoušek jako součást show

Americká fanouškovská kultura je hlasitá, vizuální a inkluzivní. Lidé přicházejí na zápasy s dresy, vlajkami, ale i s obřími klobouky, kostýmy a obličejovými malbami. Důležitá je zábava – nejen výsledek. Spíkři na stadionech vyzývají publikum ke skandování, na obrazovkách běží soutěže, kiss cam a dětské kvízy. Každý gól je oslavován světelnými efekty a zvukovými kanóny.

Na rozdíl od Evropy, kde panuje přísná oddělenost sektorů fanoušků, v USA často sedí příznivci obou týmů vedle sebe – a sdílejí pivo bez větších problémů. Atmosféra je přátelská, bezpečnostní složky sice dohlížejí, ale zasahují jen výjimečně.

Fan zóny: víc než jen čekání na zápas

Každé město hostící zápasy FIFA CWC 2025 vytvořilo vlastní fan zónu – veřejné prostranství s obrazovkami, hudbou, stánky a interaktivními atrakcemi. Zde můžeš:

– Zahrát si na minihřišti s dětmi
– Vyzkoušet střelbu na radar
– Získat fotku s virtuální trofejí
– Zúčastnit se workshopů s bývalými hráči
– Koupit limitované edice suvenýrů

Tyto zóny fungují i pro ty, kteří nemají vstupenku – a mnohdy přilákají více lidí než samotné tribuny. Je to oslava fotbalu pro každého.

Rodiny, děti a přístupnost

Jednou z výhod amerických stadionů je zaměření na rodinné publikum. Všude najdeš přebalovací koutky, herní koutky, rodinné tribuny s klidnější atmosférou a bez alkoholu. Děti dostávají dárky u vstupu a často se mohou potkat s maskoty nebo se zapojit do poločasových soutěží.

Zároveň se důsledně dbá na přístupnost – bezbariérové vstupy, výtahy, místa pro vozíčkáře s výhledem a profesionální asistence jsou samozřejmostí.

Závěr

Americká fanouškovská kultura se liší, ale rozhodně zaujme. Můžeš mít pocit, že sleduješ spíš festival než sportovní utkání – ale právě to dělá z návštěvy FIFA Club World Cupu v USA unikátní zážitek. Pivo, burger, přátelská atmosféra a špičkový servis – to je nový rozměr fandění, který stojí za to zažít.

Oficiální partneři turnaje

FIFA Club World Cup 2025 podporují přední světové značky, které výrazně přispívají k celkovému fanouškovskému zážitku. Mezi hlavní partnery patří Coca‑Cola, Visa, Hisense (Gorenje), Bank of America, AB InBev (včetně značky Budweiser), Lenovo, Motorola a strategický partner Public Investment Fund. Tito sponzoři zajišťují nejen financování turnaje, ale aktivně se podílejí i na technologických inovacích, digitálních službách a interaktivních aktivitách pro fanoušky napříč všemi dějišti v USA.